Vi pumpar in pengar i en förtryckarstat

EU’s grundstadgar från 50-talet bygger på de mänskliga rättigheterna som FN tog fram efter andra världskriget. I den reviderade versionen av från 2007 är många fri- och rättigheter bortplockade till förmån för andra generationens mänskliga rättigheter med fokus på ägande, men fortfarande finns delar av ursprunget kvar i kapitel 18 och 19 i stadgarna.
De handlar om människors rätt till asyl, samt rätten till att slippa bli utvisad till länder som inte respekterar de mänskliga rättigheterna. Länder som bryter mot fördraget och stadgarna ska straffas proportionerligt. Än så länge har jag aldrig sett en sådan markering från EU’s sida. Och efter kuppförsöket för några månader sedan då Erdogan tog sig friheten att ändra på lagarna i Turkiet genom undantagstillståndet bryter EU konsekvent mot de egna fördragen och stadgarna.
EU ger Turkiet 3 miljarder euro för att hjälpa flyktingar vi vägrar ta emot i Europa. Men de flyktingar vi ska ”hjälpa” förvägras ofta flyktingstatus i Turkiet. Människor vittnar om tortyr och skenavrättningar. Nu har Erdogan dessutom talat om att återinföra dödsstraffet.
Turkiet är på väg att närma sig ideologier som FN’s mänskliga rättigheter skapades för att motverka. Dessutom är det få EU-länder som opponerar sig och den turkiska oppositionen är hårt pressad av Erdogans brutala förföljelse.
Var går gränsen för hur förtryckande en stat får vara innan EU sätter gränser för brotten mot de ”grundläggande värderingar” som samarbetet inom EU sägs bygga på?
Erdogans nationalistiska mediamaskin pumpar ut och reproducerar DAESH-propaganda som svartmålar kurder, samtidigt som man säger att det inte längre finns problem med kurderna.
De som fortfarande ställer till problem ”är alla terrorister”.
EU’s agerande har passerat många gränser för vad som är moraliskt och etiskt försvarbart. EU som union har förlorat kompassen i fråga om mänskliga rättigheter när det gäller flyktingar, om de nu någonsin haft en sådan kompass?
Vi pumpar in pengar i en stat som hanterar sin egen minoritetsbefolkning som terrorister, och utsätter dem för konsekventa kränkningar av människovärdet.
Vad ska då inte rättslösa flyktingar drabbas av?
Clara Bergman
Ledamot (V) Rådet för mänskliga rättigheter.
Styrelseledamot Vänsterpartiet Kista
Johan Norlin