Rapport från medlemsmötet den 27 februari

Tyvärr stod det fel lokal för mötet i kallelsen, så mötesstarten fick skjutas upp tills alla medlemmar tagit sig till rätt lokal. Vi ber om ursäkt för detta!

Mötet inleddes av Sebastian Wiklund, Vänsterpartiets gruppledare i Stadshuset. Han berättade om den nya majoritetens arbetet i kommunfullmäktige. Några mötesdeltagare kritiserade Stadshusgruppen för agerandet i frågan om skolbygget vid Trekanten, där Vänsterpartiet tvingats ge vika för de andra partierna och acceptera bygget. Kritikerna menade att partiet borde tagit tydligare avstånd från bygget.

Jonas Sjöstedt höll ett direktsänt tal till alla partiföreningar. Han pratade om Decemberöverenskommelsen, och beskrev hur den minskar Sverigedemokraternas makt och förstärker Vänsterpartiets förhandlingsposition med regeringen. Han berättade att många av de bästa punkterna i den nedröstade budgeten kom från Vänsterpartiet, och att vi tack vare Decemberöverenskommelsen nu kommer att kunna genomföra budgeten, men långsammare än planerat.

Han pratade även om att vi redan nu ska börja fundera på vilka frågor vi ska driva i nästa valrörelse. Han betonade att vi sannolikt kommer att välja flera fokusfrågor den här gången, i stället för en enda.

Därefter diskuterade mötet nomineringar till nästa styrelse, repskap etc.