Klimatet kan inte vänta!

Vänsterpartiets klimatpolitiska talesperson Jens Holm var på medlemsmöte hos oss i Vänsterpartiet Hägersten den 21 september. Han talade om klimat- och miljöfrågor, utifrån sommarens extremväder och sin senaste bok Pandemin som möjlighet samt inför FN:s klimattoppmöte COP26 i Glasgow, 31 oktober – 12 november.

Jens Holm, vilka beslut är mest angelägna att deltagande länder ställer sig bakom på COP26?

-Att alla länder enas om att vart och ett av dem ska skärpa sina klimatåtaganden. Som det ser ut nu går vi mot en tregradig temperaturhöjning, och det vore en katastrof.

De rika länderna måste göra mer eftersom det är vi som historiskt sett släppt ut mest och har de bästa resurserna att snabbt ställa om. Jag hoppas att i-länderna på COP26 kan leva upp till sitt löfte om klimatfinansiering till de fattiga länderna och överförande av den senaste tekniken så att utvecklingsländerna inte ska göra samma misstag som vi har gjort.

Han anser att Sveriges regering denna gång bör vara lyhörda och ta till sig av andra länders erfarenheter.

-Vi borde verkligen aktivt lära oss av andra länder. Under pandemin ser vi att många länder har drivit en mer aktiv politik för att understödja hållbara beteenden. Det kan vi inspireras av.

Om Jens Holm var miljöminister, vad skulle han då lägga fokus på under COP26 i Glasgow?

-Jag skulle se till att Sverige stöttade de fattigaste länderna med ett nytt klimatbistånd som finansieras med helt nya pengar. Jag skulle se till att världen kunde använda den senaste tekniken utan att tvingas betala dyra licenser för patent och immaterialrätt. Jag skulle också säga att vi i Sverige nu skärper våra klimatmål och tar vårt ansvar – vilka andra länder gör detsamma?

Vad har du lärt dig av Covid-19 Pandemin?

-Att gamla dogmer om åtstramning och nyliberalism kan funka i en lärobok i nationalekonomi, men de står sig lätt ställt inför en kris som coronapandemin. Klimatkrisen är en ännu större utmaning och då måste vi lämna nyliberalismen därhän.

Han anser att – Nu då våra ekonomier ska återstartas är allting möjligt. Vi kan låna till investeringar. Vi kan kringgå EU:sstatsstödsförbud. Vi kan lägga ned flygplatser och satsa på järnvägen istället. Pandemin har öppnat för både nya politiska lösningar och för ett förändrat beteende.

Avslutningsvis, vad tycker du om Sveriges miljölagstiftning vad gäller företagens klimatarbete idag?

-Vi behöver skärpa miljölagstiftningen. Vi i Vänsterpartiet vill till exempel ha en Lex Preem, en reglering om att all nyverksamhet måste hålla sig inom ramen för våra klimatmål.

Intervjuare Peter Bylund