Insändare: Borgerligt hyckleri kring förskolan

Mitt i Söderort, 13 oktober 2015

I våras hamnade stadsdelsförvaltningen i Liljeholmen-Hägersten i ett ekonomiskt läge som skulle ha inneburit två procents besparingar inom alla enheter inklusive förskolan. Omfördelningsmekanismerna inom Stockholms stad gör att stadsdelen tilldelas relativt lite pengar trots stora barnkullar och stora behov inom äldreomsorg och socialtjänst. Många väljare var besvikna på de föreslagna nedskärningarna och det med rätta.

Men när de borgerliga partierna högljutt kritiserar nedskärningarna, då liknar det mest hyckleri. I deras budgetförslag för 2015 satsar de i genomsnitt 133 miljoner mindre än oss rödgrönrosa på stadsdelsnämnderna, varav 16,5 miljoner kronor skulle tagits från förskolan. Med den borgerliga budgeten skulle förskolan ha drabbats av allvarliga nedskärningar som riskerar att gå ut över barnens säkerhet.

Vi i Vänsterpartiet har hela tiden drivit linjen att budgeten inte tar hänsyn till de stora behoven av äldreomsorg och socialtjänst i Liljeholmen-Hägersten och att detta riskerar att drabba även förskolan.

Tillsammans med Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Feministiskt Initiativ jobbar vi nu för att förmå kommunfullmäktige att ta fram en budget som täcker behoven i vår stadsdel.

Ann-Marie Strömberg, ordförande Vänsterpartiet Liljehomen-Hägersten