• Nämndeman

Nämndeman

Nomineringsanmodan nämndemän till Södertörns tingsrätt, Svea Hovrätt, Förvaltningsrätten Stockholm och Kammarrätten Stockholm

Det är dags för nyval av nämndemän i domstolarna. Mandatperioden är fyra år, fr.o.m. 2024 och t.o.m. 2027.

Domstolarna beslutar hur många nämndemän de behöver under kommande mandatperiod. Nämndemannauppdragen fördelas på de politiska partierna utifrån valresultatet vid 2022 års val. Under mandatperioden 2024 – 2027 kommer Vänsterpartiet att ha 30 platser i Södertörns tingsrätt, 32 platser i Svea Hovrätt, 60 platser i Förvaltningsrätten Stockholm och 5 platser i Kammarrätten Stockholm.

Nämndemän till tingsrätter väljs av kommunfullmäktige efter förslag från respektive partigrupp. Nämndemän till förvaltningsrätt, kammarrätt och hovrätt väljs av regionfullmäktige efter förslag från respektive partigrupp.
Nämndemän väljs efter förslag av politiska partier, men uppdraget som sådant är inte partipolitiskt. Nämndemän måste döma enligt gällande lag. Till skillnad från parlamentariska uppdrag kan domstolen avskeda nämndemän som missköter sina uppdrag.

Domstolarnas ansvarsområden

Tingsrätten är första instans i brottmål och tvistemål. Vid förhandling I tingsrätten tjänstgör en juristdomare och tre nämndemän, plus en notarie som för protokoll, men inte har rösträtt.

Svea Hovrätt: domar i tingsrätt kan överklagas till hovrätt. Det går inte att samtidigt vara nämndeman i tingsrätt och hovrätt. Vid förhandling i hovrätten är det tre juristdomare och två nämndemän plus ibland en notarie som för protokoll, men inte har rösträtt.

Högsta Domstolen: domar i hovrätt kan överklagas till Högsta Domstolen, för att målen skall behandlas krävs prövningstillstånd, det innebär att Högsta Domstolen endast tar upp speciella mål, i Högsta domstolen tjänstgör inga nämndemän.

Förvaltningsrätten: beslutar när det gäller tvångsvård av barn och ungdomar (LVU) och av vuxna missbrukare (LVM) och tvångsvård inom psykiatrin (LPT)och prövar överklaganden gällande beslut av socialtjänsten (gällande försörjningsstöd, äldreomsorg, stöd enligt LSS m.m.). Förvaltningsrätten dömer också i migrationsmål där migrationsverkets beslut överklagats. Vid förhandling I förvalt-ningsrätten tjänstgör en jurist och tre nämndemän, plus en notarie som för protokoll, men inte har rösträtt.

Kammarrätten: domar i förvaltningsrätten kan överklagas till kammarrätten, där krävs för vissa mål prövningstillstånd. Det går inte att samtidigt vara nämndeman i förvaltningsrätt och kammarrätt. Vid förhandling i Kammarrätten tjänstgör tre juristdomare och två nämndemän plus ibland en notarie som för protokoll, men inte har rösträtt.

Högsta Förvaltningsdomstolen: domar i kammarrätten kan överklagas till Högsta Förvaltnings-domstolen, för att behandlas där krävs prövningstillstånd. I Högsta Förvaltningsdomstolen tjänstgör inga nämndemän.

Vad innebär uppdraget som nämndeman?

I förvaltningsrätten och i hovrätten innebär uppdraget utöver muntliga förhandlingar också inläsning av skriftligt material, som kan vara både omfattande och inte skrivet ”på lätt svenska”. Du förväntas vara påläst och ha läst allt utskickat material före de muntliga förhandlingarna. Var inte rädd för att fråga om det är något du inte förstår! I de muntliga förhandlingarna får du inte yttra dig, eventuella frågor får du ta i pauser och vid överläggningen efter förhandlingen.

I många mål speciellt i förvaltningsrätten och kammarrätten är det sträng sekretess. Handlingarna är inget man läser på tunnelbanan och inget man pratar öppet om, inte ens i nämndemannarummet.

Du kan inte välja vilken sorts mål du vill tjänstgöra vid – placeringarna i olika mål sker genom lottning – och det gör det även för juristerna. De mål du kan avböja att vara med vid är om du är jävig på något sätt (se nedan).

Vad gäller för att bli nämndeman?

• Du måste vara folkbokförd inom domstolens ”domsaga” enligt följande:
    • Tingsrätt: du som bor i Hägersten bor inom Södertörns tingsrätts domsaga.
    • Förvaltningsrätten Stockholm: i domsagan ingår alla kommuner i Region Stockholm utom Norrtälje, Sigtuna-Märsta och Upplands Väsby som ingår i Förvaltningsrätten Uppsalas domsaga.
    • Kammarrätten Stockholm och Svea Hovrätt: alla kommuner i Region Stockholm ingår i domsagan.
  • Du måste vara myndig och svensk medborgare. Du får inte finnas med i belastningsregistret och du måste vara beredd att avsätta tid för uppdraget, både att närvara vid förhandlingar och att vara påläst inför uppdraget.
  • Vissa yrkesgrupper är uteslutna från uppdrag som nämndeman, du får till exempel inte vara polis, advokat eller anställd vid en domstol.
  • Som nämndeman tjänstgör du en vardag i månaden enligt rullande schema. Du kan också ibland förfrågningar om extra tjänstgöring när andra nämndemän anmält förhinder eller vid arbetsanhopping hos domstolen. Du kan också få förfrågningar om att delta i flerdagarsmål, ibland kan det i komplicerade mål handla om många dagar. Om du inte kan tjänstgöra enligt schema uppskattas det om du anmäler förhinder i så god tid som möjligt.

Arvode

Att få ledigt från arbetet för nämndemannauppdrag är en lagstadgad rättighet. Din chef kan alltså inte neka dig att tjänstgöra. Du har rätt till ersättning för förlorad arbetsinkomst. Därutöver får du arvode, för närvarande 680:- för heldag och inläsningsarvode 300:-. När du deltar i utbildningsdagar utbetalas också arvode och ersättning för förlorad arbetsinkomst.

Utbildning för nya nämndemän

Domstolarna brukar ordna obligatorisk utbildning för nya nämndemän. Vänsterpartiet kommer också att ha egna informationsträffar för nämndemän.

Nämndemannaföreningar

Alla domstolar med nämndemän har nämndemannaföreningar som arbetar för att förbättra arbets-villkoren för nämndemän, ex.vis bättre arvoden och bättre arbetsmiljö. De brukar också ordna föreläsningar med intressanta ämnen och när det aktuellt med ny lagstiftning.

Jäv

Det går att vara med i en stadsdelsnämnd eller socialnämnd och samtidigt vara nämndeman i förvaltningsrätt eller kammarrätt, men du får då inte vara med att döma i mål som handlagts av den nämnd du är med i. Om du är anställd vid en socialförvaltning bör du inte heller delta i mål som aktualiserats av din egen förvaltning och är du anställd vid migrationsverket bör du inte vara nämndeman vid förvaltningsrätten som ju handlägger migrationsmål.

Det finns också andra situationer då du är jävig, t.ex. om målet rör släkt eller vänner. Rådgör med domstolens nämndemannakansli om du är tveksam.

Hur gör du om du vill bli nämndeman?

Om du är intresserad av uppdrag som nämndeman så kontaktar du Ann-Marie (kontaktuppgifter står längst ner). Din intresseanmälan skall vara inlämnad till Ann-Marie senast 2023-04-15.

OBS! Detta gäller även om du är nämndeman nu och vill bli omvald.

Ann-Marie svarar gärna på frågor om uppdraget.

Följande uppgifter behövs:
Namn
Fullständigt personnummer
E-postadress
Mobilnummer
Tidigare erfarenhet av att vara nämndeman
Motivering till att du vill ha uppdraget
Vilken av domstolarna är du intresserad av (du kan anmäla intresse för flera)
Vi vill också gärna veta vad du har för yrke och om du är pensionär vad du har arbetat med tidigare

Skicka intresseaanmälan till: Ann-Marie Strömberg på
annmarie2[at]bredband.net, 070-752 5483